Samen Sterk in Integrale (Brand)Veiligheid

Uw Kennisleverancier in (Brand)Veiligheid

    Veel brandmeldinstallaties in de zorg missen een inspectiecertificaat

    Naast het regelmatige onderhoud aan een brandmeldinstallatie is het ook vereist dat een brandmeldinstallatie een inspectiecertificaat heeft, dat door een geaccrediteerd certificeringsbedrijf is afgegeven. Zorginstellingen hebben echter vaak een brandmeldinstallatie dat niet beschikt over zo’n certificaat. Dat blijkt uit onderzoek van ActiZ.

    Vanaf januari 2015 moeten brandmeldinstallaties bij zorglocaties zijn voorzien van een inspectiecertificaat. De gemeenten en de veiligheidsregio’s startten met de handhaving in 2016, waarbij in veel gevallen 31 december 2016 als uiterste datum werd aangehouden waarop het inspectiecertificaat moest zijn verkregen. In feite werden de jaren 2015 en 2016 daarmee overgangsjaren. Het lukte echter zorginstellingen niet goed om inspectiecertificaten te krijgen voor installaties waarvoor dit verplicht is. Op 8 november 2016 was slechts 22 procent van de verplichte installaties voorzien van een inspectiecertificaat.

    Rapport

    Alle resulaten uit het onderzoek van ActiZ; zowel knelpunten en oplossingsrichtingen, zijn in kaart gebracht in het rapport Inspectiecertificering in de zorg’ en wordt er ondertussen gewerkt aan verbeteringen.   

    Hoe zit het met de regelingen? Obex legt het uit!

    Omdat brandmeldinstallaties waken over de veiligheid van personen, goederen en het milieu, moeten ze bedrijfszeker en betrouwbaar zijn. Obex heeft ter verduidelijking van deze regelgeving een artikel geschreven waarbij dieper wordt ingegaan op de regelgeving. In dit artikel wordt uitgelegd wat het verschil is tussen een inspectie- en productcertificaat en wat de geldigheid van dit certificaat is.

    05-07-2017 Obex Categorie: Nieuws
    << Naar overzicht 0 reacties Bookmark and Share

    Plaats een reactie

    Wordt niet getoond.